Learning Outcomes
Learning Outcomes | |
In this course postgraduate students deepen their knowledge in the fields of of corporate strategy and investments in the Oil, Gas and Transport industry. Our interests will focus on the analysis of the business environment of firms in the industry both in microeconomic and macroeconomic level, in the core competitive strategies used, and the importance of investments in achieving the strategic goals set by them.
With the successful completion of this course the postgraduate student will be able to : o Understand the meaning and importance of corporate strategy and her implementation. o Identify and analyze the parameters of the internal and external business environment that affect her strategy. o Set Strategic goals and analyze the necessary means and resources for implementing them, that will provide the company with competitive advantage. o Realize the importance of investments in the industry, and to be able to analyze and choose investment projects in the context of the overall strategic planning of the firm. |
|
General Skills | |
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | |
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψη |
By the end of this course students will be able to
• Seek, analyze and process data and information concerning strategy and investments • Adopt in new and demanding environments • Work both individually and as members of teams • Make strategic decisions • Promote creative strategic and critical thinking |
- Course Contents
- Introduction in Strategic Management of companies and organizations.
- Strategic Analysis Ι – Macroenvironment and society
- Strategic Analysis II – Firm and industry analysis.
- Mission, Vision and Corporate culture in the Oil, gas and transport firms and organizations
- The Core Strategies. Strategies for achieving Competitive advaν SBUs, Strategic Business Units.
- Growth Strategies and investments. Restructuring strategies.
- Strategic Assessment and choice of investments project.
- Foreign Direct Investments (FDI) and their importance in the Oil Gas and Transport industry.
- Strategy Implementation and evaluation. Strategic Decision Making and tools for implementing strategies. Organizing control for strategy.
- Practical Issues in Strategy and investments. Mergers and Acquisitions. Analysis and Portfolio Management.
- Restructuring of firms in the Oil Gas and Transport industry.
- Vertical Integration and global expansion of firms in the Oil Gas and Transport industry.
- Internationalization strategies and contemporary international strategy issues of firms in international markets.
- Teaching Methods – Assessment
Mode of Delivery Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. |
In class |
USEOFINFORMATIONANDCOMMUNICATIONTECHNOLOGY Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
• Support the learning process through the online platform e-class |
TEACHINGMETHODS
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
Method description Semester Workload
Lectures 39.0 Case Studies – Problem Solving 65.0 Independent Study 83.5
Total of Course 187.5
(25 hours workload per credit unit) |
ASSESSMENTMETHODS
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Ι. Written final examination (70%) comprising:
– Comparative analysis of theory issues – Case Study analysis
II. Case Study Analysis (Essay) in the Oil, Gas and Transportation Industry (30%) |
- Resources
–RecommendedBookResources:
-RecommendedArticle/PaperResources: · Inkpen, A. C., & Moffett, M. H. (2011). The Global Oil & Gas Industry: Management, Strategy & Finance. PennWell Books. · Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2013). Exploring corporate strategy: Text and cases. 10th edition Edinburgh, UK: Pearson Education. · Porter, M. E. (1996): What is Strategy?, Harvard Business Review, November-December 1996: 61-78. · Stevens, P. (2016). International oil companies: The death of the old business model. Chatham House The Royal Institute of International Affairs. · Lecture Notes – Case Studies |